Terapia zajęciowa
Struktura kwalifikacji absolwenta kierunku terapia zajęciowa
- Szczegóły
-
Poprawiono: 15 marca 2021
Terapia zajęciowa - studia pierwszego stopnia
Studenci są kształceni zgodnie z standardami ustalonymi przez Światową Federację Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE). Koncepcja kształcenia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Terapia zajęciowa koncentruje się na szerokich kompetencjach umożliwiających pełnienie roli zawodowej licencjata – specjalisty w zakresie terapii zajęciowej. Kompetencje te są niezbędne do prowadzenia procesu terapii zajęciowej zgodnie z założeniami terapii skoncentrowanej na osobie (ang. Person Centred Practice) oraz opartej na badaniach naukowych (EBP).
Plan studiów daje także możliwość wyboru licznych atrakcyjnych przedmiotów, które mogą rozwijać zainteresowania zawodowe studentów jak: Terapia ręki czy Integracja sensoryczna. Zajęcia na studiach I stopnia są prowadzone w formie warsztatowej, z wykorzystaniem metod dydaktycznych opartych na metodzie problem based learning oraz elementach metod coaching'owych.
Absolwenci są przygotowani do podejmowania działań na rzecz poprawy dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego jednostek i grup w formie bezpośredniej terapii lub w obszarze organizowania wsparcia dla osób z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osób z niepełnosprawnościami, zaburzeniami psychicznymi oraz osób wykluczonych społecznie czy zagrożonych wykluczeniem, dla poprawy ich funkcjonowania, integracji społecznej i aktywizacji zawodowej. Mogą także podejmować aktywności skoncentrowane na promocji zdrowia i zapobieganiu niepełnosprawności i ograniczeniom w uczestniczeniu w życiu społecznym.
Studia kończą się egzaminem i uzyskaniem tytułu licencjata terapii zajęciowej. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia, kierowania swoim rozwojem zawodowym.
Terapia zajęciowa - studia drugiego stopnia
Studenci studiów II stopnia na kierunku Terapia zajęciowa są kształceni zgodnie z standardami ustalonymi przez Światową Federację Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE).
Absolwenci uzyskują kompetencje niezbędne do diagnostyki pacjenta oraz planowania procesu terapii zajęciowej, dokumentowania przebiegu prowadzonej terapii, prowadzenia badań naukowych w zakresie terapii zajęciowej, umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym, kierowania zespołem terapeutycznym oraz zarządzania placówkami oferującymi usługi z zakresu terapii zajęciowej. Studia II stopnia uwypuklają charakterystyczne dla nowoczesnych światowych i europejskich trendów rozumienie terapii zajęciowej, a ukończenie studiów drugiego stopnia wzmacnia tożsamość zawodową terapeutów zajęciowych oraz przyczynia się do podniesienia ich statusu nie tylko w zespole terapeutycznym, lecz także w odbiorze społecznym.
Dodatkowo absolwenci studiów II stopnia uzyskują kwalifikacje pedagogiczne co umożliwia im podjęcie pracy w placówkach, które wymagają tego typu uprawnień (np. szkoły, przedszkola). Absolwent kierunku ma zatem szerokie oraz unikalne kompetencje, pozwalające na osiągnięcie dobrej pozycji na rynku pracy.
Absolwenci mają możliwość kontynuowania procesu rozwoju kompetencji, przygotowania się do świadomego, opartego na refleksji uczenia się oraz rozwijania świadomości posiadanych kompetencji przygotowujących do kształcenia ustawicznego (portfolio). Absolwenci zyskują doświadczenie oraz pogłębione rozumienie mechanizmów zachowania się człowieka w różnym wieku i z różną niepełnosprawnością oraz w różnych sytuacjach życiowych. Zyskują kompetencje pozwalające na komunikowanie się z różnymi grupami pacjentów, wykorzystywanie w praktyce metod i środków oddziaływania na grupę, jak i na jednostkę oraz pogłębione umiejętności współpracy w zespole interdyscyplinarnym. Absolwenci posiadają wiedzę z zakresu: podstaw prawnych służby zdrowia, psychologii klinicznej, antropologii i etyki. Ukończenie studiów drugiego stopnia daje również kompetencje do posługiwania się różnymi formami, technikami i metodami terapii zajęciowej, m.in.: praca autobiograficzna, komunikacja alternatywna, terapia Snoezelen, czy aktywne formy ruchowe, co podnosi atrakcyjność na rynku pracy.
Studia kończą się obroną pracy magisterskiej i uzyskaniem tytułu magistra terapii zajęciowej. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów trzeciego stopnia – studiów doktoranckich.