1 września Prezydent RP Andrzej Duda, podpisał Ustawę z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych. Ustawa reguluje pracę 15 zawodów medycznych, w tym terapeutów zajęciowych. Regulacje obejmują m.in. zasady i warunki wykonywania zawodów medycznych, kwestie związane z ustawicznym rozwojem zawodowym oraz zasady odpowiedzialności zawodowej. Ustawa tworzy także Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego.

Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, ustawa ma na celu „wprowadzenie mechanizmu mającego zapewnić dostęp do wykonywania zawodu medycznego tylko profesjonalistom w danym zawodzie, którzy posiadają wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki lub kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego.”

 

Co to oznacza dla Państwa, studentów terapii zajęciowej?

 W przypadku terapeutów zajęciowych wymagane kwalifikacje  to:

1)    rozpoczęcie po dniu 30 września 2012 r. studiów w zakresie terapii zajęciowej i uzyskanie tytułu zawodowego co najmniej licencjata albo inżyniera lub

2)    rozpoczęcie przed dniem 1 października 2012 r. studiów na kierunku (specjalności) terapia zajęciowa i uzyskanie tytułu zawodowego co najmniej licencjata albo inżyniera, lub

3)    rozpoczęcie po dniu 31 sierpnia 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej i uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie terapeuta zajęciowy, lub

4)    rozpoczęcie przed dniem 1 września 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego terapeuta zajęciowy lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie terapeuta zajęciowy, lub

5)    ukończenie przed dniem wejścia w życie ustawy szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego w zawodzie instruktor terapii zajęciowej

 

Dokładnie tak. Ukończenie studiów licencjackich daje Państwu pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu, a ukończenie  studiów magisterskich z terapii zajęciowej – patrząc na perspektywy rozwoju zawodu - pozwoli na jeszcze lepsze umocowanie Państwa pozycji na rynku pracy. Czy warto studiować terapię zajęciową? Odpowiedź jest oczywista.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z licznymi wyjątkami określonymi w ustawie.

Pełny tekst ustawy pod poniższym linkiem:

https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/3183_u.htm

 

 

 

 

 

Szanowni Państwo,

informujemy o Ogólnopolskim Konkursie „OTWARTE DRZWI”, na najlepsze prace magisterskie i doktorskie, których tematem jest niepełnosprawność w wymiarze: społecznym, zawodowym lub zdrowotnym organizowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Celem Konkursu jest:

  • zwiększanie zainteresowania środowiska naukowego zagadnieniem niepełnosprawności,
  • popularyzacja wiedzy w zakresie działań podejmowanych na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami oraz proponowanie rozwiązań zwiększających aktywność społeczno-zawodową osób z niepełnosprawnościami.

Do niniejszego pisma dołączam plakat (plik PDF) i pismo przewodnie (plik PDF). Konkurs przewiduje atrakcyjne nagrody finansowe dla laureatów oraz promocje prac w ramach kwartalnika – „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”.

Wszelkie informacje można uzyskać pod adresem: https://otwartedrzwi.pfron.org.pl/

oraz mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Z wyrazami szacunku
Wojciech Misztal
Dyrektor Biura ds. Analiz, Prognoz i Współpracy Międzynarodowej

W sierpniu 2023 roku dobiegł końca międzynarodowy projekt badawczy „Support of the Snoezelen concept and its integration into university education” (2020-1-CZ01-KA203-078267) trwający od 2020 roku w ramach programu Erasmus+ i współfinansowany przez Komisję Europejską.

AWF w Krakowie brała udział w projekcie wraz z Uniwersytetem w Opavie (Czechy) oraz Uniwersytetem w Lleida (Katalonia). Kierownikiem krajowym projektu była dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann, a członkami zespołu dr Anna Bukowska i mgr Dorota Kurbiel.

Trzy lata projektu były pracowite i bardzo owocne. Wypełniały je regularne i wielokrotne spotkania, kolejno w każdym z trzech krajach uczestniczących w projekcie. Organizowaliśmy wzajemne wizyty studentów i wykładowców, wykłady i ćwiczenia, a także prowadzenie warsztatów i szkoleń dla osób spoza uczelni zainteresowanych metodą Snoezelen.

Uwieńczeniem projektu było napisanie i wydanie po pozytywnych recenzjach anglojęzycznego podręcznika akademickiego. Każda z części tej publikacji ukazuje metodę Snoezelen z osobnej perspektywy. W przypadku Polski jest to perspektywa terapii zajęciowej.

Jest to pierwsza tego typu książka w skali Europy. Prezentowany podręcznik adresowany jest nie tylko do osób związanych ze szkolnictwem wyższym, ale także do terapeutów zajęciowych, pedagogów specjalnych i psychologów, którzy  chcieliby wykorzystać w swojej pracy możliwości, jakie daje metoda Snoezelen.

Tu można bezpłatnie pobrać książkę:

 https://www.slu.cz/fvp/en/snoezelenoutputs   

Cieszymy się, że jako pracownicy Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie mogłyśmy wziąć udział w tak znaczącym przedsięwzięciu, przyczynić się do propagowania Snoezelen jako nowej metody terapeutycznej oraz zacieśnić naszą współpracę z uczelniami z innych krajów.

Dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann

Dr Anna Bukowska

Mgr Dorota Kurbiel

Szanowni Państwo,

Krajowa Izba Fizjoterapeutów po raz kolejny organizuje "Konkurs na najlepszą pracę magisterską z zakresu fizjoterapii". Dla zwycięzców przewidziane są nagrody finansowe, a najlepsze prace będą publikowane w czasopiśmie naukowym "Physiotherapy Review", które znajduje się na liście czasopism punktowanych i posiada 140 pkt. ministerialnych.

Link do informacji o konkursie: https://kif.info.pl/trwa-konkurs-na-najlepsza-prace-magisterska-z-fizjoterapii/

 

W dniu 6 lipca 2023 roku gościliśmy studentów kierunku terapia zajęciowa z AWF we Wrocławiu wraz z opiekunami dr Dominiką Zawadzką oraz dr Rafałem Bugajem. Podczas wizyty, studenci mieli możliwość zwiedzenia Sali Snoezelen oraz wysłuchania inspirującej pogadanki dr Smrokowskiej-Reichmann. Nauczyciele akademiccy zaś, mieli możliwość podzielenia się swoimi refleksjami związanymi z kondycją terapii zajęciowej oraz perspektywami jej rozwoju.