Przedmiot:  DEMOGRAFIA I EPIDEMIOLOGIA
Studia:  2-letnie magisterskie stacjonarne II stopnia
Rok: II, semestr 3
Liczba godzin wykładów: 15
Zaliczenie z oceną
(przedmiot realizowany na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej)
Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu- dr hab. Ewa Mędrela-Kuder prof. nadzw.

Przedmiot:  DEMOGRAFIA I EPIDEMIOLOGIA
Studia:  2-letnie magisterskie niestacjonarne II stopnia
Rok: II, semestr 3
Liczba godzin wykładów: 10
Zaliczenie z oceną
(przedmiot realizowany na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej)
Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu- dr hab. Ewa Mędrela-Kuder prof. nadzw.

Cele nauczania: zainteresowanie badaniami przesiewowymi, kształcenie w zakresie odpowiedzialności za swoje zdrowie i innych, rozwijanie zainteresowania profilaktyką chorób zakaźnych i infekcyjnych, umiejętność interpretacji wskaźników demograficznych,

Treści kształcenia
Charakterystyka metod i zasad analizy demograficznej. Wybrane zagadnienia higieny w kontekście demografii. Współczesne podejście do zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia z epidemiologii (źródła i ogniwa zakażenia, rozprzestrzenianie się mikroorganizmów). Współczesne metody walki z drobnoustrojami chorobotwórczymi Podstawowe pojęcia statystyki epidemiologicznej, chorobowość, zapadalność, umieralność, swoiste współczynniki umieralności, współczynniki standaryzowane. Prawidłowa interpretacja i analiza wymienionych współczynników .Epidemiologia opisowa i behawioralna. Zagrożenia zdrowotne w placówkach opieki społecznej ( zakażenia szpitalne, profilaktyka, metody walki, skala zjawiska). Niepełnosprawność w ujęciu epidemiologicznym. Badania przesiewowe – rola, rodzaje, sposoby przeprowadzenia.

Nabyte umiejętności
Stosowanie profilaktyki chorób zakaźnych. Diagnozowanie zagrożeń mikrobiologicznych. Zastosowanie badań przesiewowych.

Praca własna
Przygotowanie literatury z zakresu skali zjawiska niektórych chorób np. AIDS, wzw typu C itp.

Literatura obowiązkowa

  1. Jędrychowski W.: Podstawy epidemiologii. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.
  2. Karczewski J.K.: Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2005.

Literatura zalecana
Czasopismo Problemy Higieny i Epidemiologii


Przedmiot:  ZDROWIE PUBLICZNE
Studia:  2-letnie magisterskie stacjonarne II stopnia
Rok: II, semestr 4
Liczba godzin wykładów: 28
Liczba godzin ćwiczeń: 14
Zaliczenie z oceną
(przedmiot realizowany na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej)
Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu-   dr hab. Ewa Mędrela-Kuder  prof. nadzw.

Przedmiot:  ZDROWIE PUBLICZNE
Studia: 2-letnie magisterskie niestacjonarne II stopnia
Rok: II, semestr 4
Liczba godzin wykładów: 20
Liczba godzin ćwiczeń: 10
Zaliczenie z oceną
(przedmiot realizowany na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej)
Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu-   dr hab. Ewa Mędrela-Kuder  prof. nadzw.

Cele nauczania: zainteresowanie problemami służby zdrowia, kształcenie w zakresie odpowiedzialności za swoje zdrowie i innych, rozwijanie zainteresowania profilaktyką chorób przewlekłych niezakaźnych, działanie na rzecz ochrony zdrowia

Treści kształcenia
Definicja zdrowia i medycyny społecznej. Kształtowanie się definicji zdrowia. Zakres i zadania zdrowia publicznego. Podstawowe funkcje zdrowia publicznego. Znaczenie medycyny zapobiegawczej. Klasyfikacja zachowań zdrowotnych. Środowiskowe uwarunkowania stanu zdrowia.Zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i biologiczne powietrza .Profilaktyka chorób cywilizacyjnych . Podstawowa opieka zdrowotna w realizacji treści zdrowia publicznego. Styl życia a występowanie schorzeń. Skala zjawiska w Polsce i na świecie. Ocena stanu zdrowia, mierniki zdrowia. Perspektywy medycyny rodzinnej w Polsce.

Nabyte umiejętności
Stosowanie profilaktyki w schorzeniach przewlekłych niezakaźnych. Diagnozowanie zagrożeń zdrowotnych. Kontrola własnego zdrowia.

Praca własna
Przygotowanie literatury z zakresu skali zjawiska chorób nowotworowych.

Literatura obowiązkowa

  1. Karczewski J.K.: Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2005.
  2. Kulik T. B., Latalski M.: Zdrowie publiczne. Wydaw. Czelej, Lublin,  2002.

Literatura zalecana

1. Tatoń J., Czech A., Bernas M., Otyłość, zespół metaboliczny, PZWL, Warszawa, 2006
Czasopismo Zdrowie Publiczne

 

Przedmiot  PROMOCJA ZDROWIA  

Wydział Rehabilitacji Ruchowej

Kierunek studiów: Fizjoterapia studia licencjackie I stopnia , stacjonarne 

Stopień studiów: I

   Liczba punktów ECTS 3

Wykłady – 14 godz.

Ćwiczenia- 28 godz.

Przedmiot kończy się egzaminem.

Osoba odpowiedzialna za przedmiot: dr hab. Weronika Wrona-Wolny prof. nadzw.

 

  Cele przedmiotu

Kształtowanie u studentów poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i pacjentów. Przygotowanie studentów do roli promotorów zdrowego stylu życia. Kształtowanie umiejętności opracowania programu promocji zdrowia w środowisku pracy. Przygotowanie studentów do roli promotorów zdrowego stylu życia. Dostarczenie wybranych wiadomości zakresu teoretycznych podstaw promocji zdrowia.

 

 Treści kształcenia- wykłady

Rys historyczny promocji zdrowia. Rozwój idei promocji zdrowia. Podstawowe pojęcia: zdrowie, promocja zdrowia, profilaktyka, edukacja zdrowotna. Zdrowie jako pojecie kluczowe w promocji zdrowia. Mandala zdrowia ( ekosystem ). Metody jego pomiaru. Wskaźniki zdrowia. Czynniki determinujące zdrowie. Salutogenetyczny model zdrowia. Interdyscyplinarny charakter promocji zdrowia w kształceniu ustawicznym współczesnego człowieka. Zdrowie przedmiotem zainteresowania różnych dyscyplin naukowych. Fizjoterapeuta jako promotor zdrowia. Inwestowanie na rzecz zdrowia jako naczelna zasada promocji zdrowia. Społeczne i kulturowe uwarunkowania dobrostanu w zdrowiu, chorobie oraz niepełnosprawności. Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia. Cele, obszary oraz podejścia w promocji zdrowia. Kierunki działań promocji zdrowia w kontekście założeń Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2015. Projekty i programy promocji zdrowia (Szpital Promujący Zdrowie i Szkoła Promująca Zdrowie).

 

Treści kształcenia- ćwiczenia

Czynniki determinujące zdrowie. Praca w grupie nad złożonością pojęcia zdrowie. Programowanie działań promujących zdrowie w stosunku do jednostki i społeczności  lokalnych. Projekty wykorzystujące podejście siedliskowe w promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy .Zasady opracowywania, wdrażania i ewaluacji programów promocji zdrowia. Źródła i zasady finansowania oraz pozyskiwania środków na promocje zdrowia. Zadania ochrony zdrowia w promocji zdrowia. Komunikowanie społeczne w promocji i ochronie zdrowia. Diagnozowanie oraz formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostki, grupy  i społeczności lokalnej. Rola fizjoterapeuty w planowaniu, realizowaniu, ewaluowaniu działań promocji zdrowia w środowisku lokalnym. Promocja zdrowia ludzi chorych i niepełnosprawnych. Promocja zdrowia psychicznego. Kampanie społeczne w promocji zdrowia Implikacje praktyczne NPZ w odniesieniu do promocji zdrowia. Strategiczne cele zdrowotne. Czynniki ryzyka i działania w zakresie promocji zdrowia. Planowanie interwencji zdrowotnej ukierunkowanej na styl życia, czynniki ryzyka, na chorobę. Rola i znaczenie planowania w promocji zdrowia. Rola aktywności fizycznej w promocji zdrowia. Edukacja konsumencka jako istotny obszar edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej przed działaniami zagrażającymi zdrowiu. Rozpoznanie potrzeb i oczekiwań konsumentów w zakresie odżywiania. Rola fizjoterapeutów w prowadzeniu edukacji żywieniowej. Zapobieganie chorobom żywieniowo-zależnym w oparciu o zasady dieto- profilaktyki. Organizowanie żywienia indywidualnego, zbiorowego i leczniczego dostosowanego do wieku i stanu zdrowia pacjentów.  Żywienie w wybranych schorzeniach ( układu krążenia - miażdżycy) w nadciśnieniu. Główne zagrożenia zdrowotne oraz sposoby ich zwalczania; Promocja zdrowia w zagrożeniach zdrowotnych układu krążenia, w zwalczaniu nowotworów złośliwych, w zapobieganiu wypadkom, urazom i zatruciom. Problemy związane z alkoholem, nikotynizm. Przykłady programów profilaktycznych- zapobieganie wrodzonym wadom cewy nerwowej. Opracowywanie projektu działań promujących zdrowie w środowisku. Konstruowanie narzędzi do ewaluacji działań w zakresie promocji zdrowia.

 

 

Przedmiot : OCHRONA ZDROWIA I POMOC SPOŁECZNA

Terapia zajęciowa studia licencjackie I stopnia, 1 rok

Studia stacjonarne:

Wykłady: 14 godzin

Ćwiczenia: 14 godzin

Studia niestacjonarne:

Wykłady:  9 godzin

Ćwiczenia:  9 godzin

Osoba odpowiedzialna za przedmiot: dr hab. Weronika Wrona-Wolny prof. nadzw.

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną.

Treści kształcenia- wykłady:

Podstawowe pojęcia- zdrowie, promocja zdrowia, profilaktyka, ochrona zdrowia, pomoc społeczna. Ocena stanu zdrowia populacji- mierniki pozytywne i negatywne. Środowiska promujące zdrowie. Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015. Organizacja, struktura, jakość, źródła finansowania ochrony zdrowia. Lecznictwo

ambulatoryjne, szpitalne i uzdrowiskowe. Światowa Organizacja Zdrowia. Wykluczenie społeczne. Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2011-2015, Narodowy Program Przeciwdziałania Chorobom Cywilizacyjnym, Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata 2006-2015. Zdrowie kobiety w wieku prokreacyjnym. Systemowy model opieki społecznej w Polsce. Cele i funkcje opieki społecznej. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna wobec ludzi starszych.

Treści kształcenia-ćwiczenia

Zdrowie i czynniki go warunkujące. Analiza celów strategicznych NPZ na lata 2007-2015. Promowanie zdrowia psychicznego. Problem otyłości. Organizacja opieki nad matka i dzieckiem. Przemoc w rodzinie. Opieka społeczna- wsparcie dla rodzin wielodzietnych. Działania na rzecz osób starszych. Konwencja o prawach

osób z niepełnosprawnością. Organizacja profilaktycznej opieki nad dziećmi i młodzieżą. Charakterystyka środowiska szkolnego. Dokumenty dotyczące ochrony zdrowia i opieki społecznej.

Wykaz literatury

Literatura podstawowa:

Firlit-Fesnak G.( red.). — Polityka społeczna, Warszawa, 2008, PWN

Boratynski W. — Wybrane zagadnienia z zakresu organizacji ochrony zdrowia w Polsce, Warszawa, 2010, WUM

Kołaczek B. — Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa, 2010, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

Literatura uzupełniająca:

Karczewski J.K. — Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Lublin, 2002, Czelej

Frąckiewicz L. (red.). — Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Warszawa, 2008, IP

 

Przedmiot: Higiena z elementami BHP i ergonomii
Studia: 3 letnie studia stacjonarne i wieczorowe  I stopnia
Rok : II , semestr  3
Liczba godzin wykładów - 30
Liczba godzin ćwiczeń - 30
Egzamin  pisemny– semestr 3
(przedmiot realizowany na Wydziale Turystyki i Rekreacji)

Przedmiot: Higiena z elementami BHP i ergonomii
Studia: 3 letnie niestacjonarne (zaoczne) I stopnia
Rok: II , semestr 3
Liczba godzin wykładów -15
Liczba godzin ćwiczeń -15
Egzamin pisemny – semestr  3
(przedmiot realizowany na Wydziale Turystyki i Rekreacji)
Cele nauczania

Dostarczanie studentom wiedzy o wpływie czynników fizycznych atmosfery na organizm człowieka. Uświadomienie znaczenia właściwego ubioru w procesie wymiany ciepła. Zaznajomienie z podstawowymi wiadomościami, które powinien posiadać każdy wybierający się do tropiku i do krajów o zimnym klimacie, jak również ze sposobami zapobiegania niebezpieczeństwom wynikającym z podróżowania. Uświadomienie roli racjonalnego żywienia w życiu człowieka, jak również w różnych formach turystyki. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z ergonomią.  Dostarczenie wybranych wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Treści kształcenia

Oddziaływanie temperatury, ruchu powietrza, wilgotności, ciśnienia oraz promieniowania słonecznego na organizm człowieka. Zasada działania tkanin stosowanych do ubiorów używanych w różnych formach turystyki . Wymogi sanitarno-higieniczne wody pitnej i jej uzdatnianie w warunkach turystyki, choroby przenoszone przez glebę .Obowiązki prowadzącego zajęcia turystyczne w zakresie bezpieczeństwa, przyczyny nieszczęśliwych wypadków w turystyce  . Normy dotyczące obciążenia uczestników sprzętem turystycznym oraz liczby uczestników przypadających na jednego prowadzącego w zależności od formy turystyki. Zagrożenia zdrowia wynikające z podróżowania statkiem, samochodem, samolotem, choroba lokomocyjna . Szczepienia ochronne, choroby tropikalne, biegunka  podróżnych. Zasady  racjonalnego żywienia  ze szczególnym uwzględnieniem różnych form turystyki, żywność wygodna . Podstawowe pojęcia i cele związane z ergonomią i jej interdyscyplinarnym  charakterem. Zdrowie jako pojęcie kluczowe w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Obszary edukacji zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zachowań ryzykownych.
 
Nabyte umiejętności

Umiejętność rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych w różnych środowiskach, znajomość szczepień zalecanych przy wyjazdach zagranicznych, umiejętność racjonalnego żywienia, zapobieganie chorobom
 
Praca własna

Opracowania dotyczące zagrożeń związanych z podróżami po Europie, Azji i Afryce

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

  1. Janicki K.; Turystyczny poradnik medyczny. PZWZ, Warszawa 1997.
  2. Marzec-Bogusławska A.; Zanim wybierzesz się w podróż... pomyśl o zdrowiu.      Wyd. Poznańskie, Poznań 2002.
  3. Rehlis N.; Podróżuj bezpiecznie, Diagnostics Poland sp. z o.o. Poznań 2001.
  4. Tomaszunas S. ; Zdrowie w podróży. Wyd. Marpress, Gdańsk 1992.
  5. Żukowska-Kowalska K. i wsp. Medyczne aspekty turystyki i rekreacji. AWF. Wrocław 2005.

 LITERATURA ZALECANA:

  1. Łobożewicz T.; Sportowe wakacje. COS 1996.
  2. Grzesińska W., Gajewska D.; Żywienie w turystyce. Wyd. Szk. i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 1999.

 

Przedmiot  PROMOCJA ZDROWIA

Przedmiot realizowany na Wydziale Turystyki i Rekreacji, specjalność Zarządzanie Ośrodkami SPA,

Studia stacjonarne, rok  2,  semestr 3, II stopień

Ćwiczenia – 15

Wykłady– 15

Studia niestacjonarne, rok 2, semestr 3, II stopień

Ćwiczenia – 10

Wykłady– 10

Osoba odpowiedzialna za przedmiot - dr Bożena Makowska

Cel przedmiotu:

Przygotowanie studentów do pełnienia roli promotorów zdrowego stylu życia, a także do jego propagowania w lokalnych społecznościach i w miejscu ich pracy.

Treści merytoryczne modułu

Pojęcie zdrowia i metody jego pomiaru. Mandala zdrowia. Salutogenetyczny model zdrowia. Wskaźniki zdrowia. Czynniki warunkujące zdrowie. Styl życia i zachowania zdrowotne. Rozwój idei promocji zdrowia. Światowa Deklaracja Zdrowia ”Zdrowie 21”.Cele, obszary i podejścia w promocji zdrowia. Podstawowe założenia Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2015,. Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na upodmiotowienie ludzi. Profilaktyka a promocja zdrowia. Diagnozowanie potrzeb zdrowotnych. Programowanie działań promujących zdrowie w stosunku do społeczności lokalnych i jednostki. Projekty wykorzystujące podejście siedliskowe w promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy. Główne zagrożenia zdrowia i problemy zdrowotne ludności. Marketing zdrowotny i kampanie społeczne w promocji zdrowia. Promocja zdrowia w Unii Europejskiej

Wykaz literatury podstawowej

1.Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. IGNIS, Warszawa 1999,.

2.Karski J.B. (red.), Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2009

3.Kuński H., Promowanie zdrowia. WUŁ, Łódź 2000,.

4.Woynarowska.B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki